Mengatasi Masalah Jerawat dengan Gamma Linolenic Acid (GLA)

Erghhh.. jerawat? Masalah jerawat terjadi disebabkan oleh minyak dan kotoran yang terperangkap di dalam liang roma seterusnya mengakibatkan pertumbuhan bakteria. Masalah jerawat akan mengurangkan keyakinan diri dan menyebabkan perasaan malu untuk berdepan dengan orang ramai. Saya sangat faham perasaan ini kerana saya juga pernah mengalaminya!

Pelbagai cara digunakan untuk mengatasi masalah jerawat ni. Tak kisahlah petua tradisional, cara moden apatah lagi kan. Semuanya saya cuba. Tak jemu-jemu buang duit try macam-macam nak licinkan muka yang menggerutu. Mak pon tolong jugak beli macam-macam produk masa tu. Tak juga berhasil dan menampakkan kesan positif. Masa zaman belajar dulu tak de plak pernah orang sebut cara mengatasi jerawat dengan gamma linolenic acid ni. Kalau tak, mestilah dah boleh jimat banyak duit kan :p

Sekiranya korang antara mereka yang dah puas mencuba dan menggunakan pelbagai produk kecantikan kulit untuk mengatasi masalah jerawat tapi masih tak berhasil juga, sudah tiba masanya korang mencuba produk yang mengatasi masalah jerawat dari dalaman. Produk skincare hanya membantu mengatasi jerawat di lapisan luar kulit sahaja. Tapi kalau tak dibetulkan masalah dalaman yang menjadi punca jerawat tak henti-henti keluar, tak guna juga dok jaga yang luar je kan.

So, bagaimana Gamma Linolenic Acid (GLA) membantu dalam mengatasi masalah jerawat? Biasanya individu yang mempunyai masalah keradangan kulit seperti jerawat disebabkan oleh kurangnya GLA di dalam badan. Kena ingat, badan kita tak boleh menghasilkan GLA sendiri. GLA perlu diperolehi dari sumber luar iaitu tumbuhan seperti borage ataupun dikenali juga sebagai starflower.

Tumbuhan yang dikenali sebai borage atau starflower. Cantik kan?

Tumbuhan yang dikenali sebai borage atau starflower. Cantik kan?

Apabila paras GLA di dalam badan kurang, maka paras prostaglandin (PG1) dalam badan akan berada pada paras yang rendah. PG1 adalah bahan dalam badan yang membantu dalam mengurangkan keradangan. Oleh itu, sekiranya anda mengambil makanan yang mengandungi GLA seperti minyak borage (dari tumbuhan borage tu la), dapat meningkatkan paras PG1 dalam badan. Bila PG1 tinggi makanya keradangan akan kurang. Minyak borage juga dapat menseimbangkan hormon dalam badan. Jadi, jerawat yang berpunca akibat ketidakseimbangan hormon juga dapat diatasi dengan GLA ini.

Mana nak cari minyak borage? Tumbuhan borage hanya tumbuh di kawasan Mediterranean dan sesetengah kawasan di bahagian Eropah. Malaysia tak de. Hehe..

TETAPI, kenapa nak susah-susah cari tumbuhan borage sedangkan kita boleh mengambil supplement yang mengandungi GLA. Yerr.. ada supplement yang kita kena telan je tak payah nak masak bagai. Salah satu supplement yang mengandungi GLA adalah GLA Complex keluaran Shaklee.

GLA Complex Shaklee

GLA Complex Shaklee

Kalau korang berminat nak mencuba GLA complex ni, boleh hubungi saya. KAlau tak nak beli tapi nak tanya jek pasal GLA Complex ni pon boleh jugak hubungi saya yer.

Korang boleh hubungi saya melalui beberapa cara di bawah:

SMS/WhatsApp: 019-454 8200

Email: personaglitters@gmail.com

Facebook Fanpage: Persona Medina

Facebook saya: Suhaida (boleh chatting untuk tanya apa-apa soalan tentang supplement)

p/s: Saya adalah pengedar sah Shaklee. Hubungi saya sekiranya anda ingin mendapatkan rangkaian produk Shaklee melalui pos terus ke pintu rumah anda. Anda juga boleh mendapatkan rangkaian produk Shaklee secara terus (COD) di lokasi berikut; Changlun, Unimap Pauh, Arau dan Simpang Empat Perlis. Nak pos sehingga pintu rumah pun boleh. :)

 

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge