Cara Mengatasi Masalah Bengkak Susu Paling Berkesan

Sape kat sini yang pernah mengalami masalah bengkak susu? Sakit kan. Eeee… Sakit sangat. Tak boleh tidur tau kalau dah teruk sangat jadinya. Pengalaman saya untuk kedua-dua anak sama jek. Penangan bengkak susu memang menyakitkan. Cara yang paling berkesan untuk menghilangkan rasa sakit bengkak susu adalah dengan mengosongkan cik B dengan memerah susu keluar. Tapi hakikatnya tak semudah tu! Walaupun cik B dirasakan penuh jek dengan susu tapi bila perah mak aiii.. Malu-malu jek dier nak keluar.

pain

Mengapa begkak susu terjadi? Masalah bengkak susu adalah disebabkan duktus susu tersumbat. Jadi susu tidak dapat diperah keluar. Biasanya di awal kelahiran, bayi akan minum sikit sangat tapi susu pulak keluar macam banyak jek . Rasa cik B penuh je kan. Tapi bila pam tak keluar sangat pon. Tak pe. Untuk ibu baru di luar sana jangan panik. Di sini saya ingin berkongsi cara-cara mengatasi masalah bengkak susu (kisah benar berdasarkan pengalaman sendiri)

1) Cari tukang urut atau mak bidan yang berpengalaman untuk mengurut bagi membuka laluan duktus-duktus yang tersumbat tu. Kedengaran macam tak logik je kan. Buka laluan susu? Semasa anak pertama langkah ni menjadi tapi sakitnya tuhan saja yang tahu. Boleh menitik anak mata. Kalau tak kerana nak tunjuk diri ni kuat, mesti dah menjerit bagai. Hahaaaa.. Tapi, urutan hanya berkesan untuk anak pertama. Untuk anak kedua langsung tak menjadi. Bengkak bertambah selepas urut. Mungkin lebih banyak susu terhasil. Maka saya ke cara nombor 2.

2) Ambil kobis yang telah disejukkan di dalam peti sejuk dan letakkan pada cik B yang bengkak tu. Cara ini hanya mengurangkan rasa sakit tapi tidak mengurangkan bengkak. Macam saya kata tadi, kita perlu perah keluar susu tersebut. Kita perlu kosongkan Cik B. Kemuadian saya beralih ke cara ketiga.

3) Tuam Cik B dengan tuala yang direndam dengan air suam. Cara ni memang melegakan sikit Tapi still tak dapat tidur sebab sakit sangat. Bila perah guna tangan sket jek keluar. Menitik je. Kalau perah guna pam lagi la. Langsung tak keluar.

4) Akhirnya saya ambil ubat tahan sakit supaya saya boleh tidur. Sakit sampai tak boleh tidur tau. Huhuuuu. Memang tidur lena la lepas tu sebab tak sakit dah. Tapi bila bangun tidur, mesti la sakit balik. Walaupun baby minum susu setiap 2 jam, bengkak masih tak kurang.

5) Akhirnya terus saya call kawan saya yang juga pengedar Shaklee untuk  beli Lecithin. Selepas dua kali makan alhamdulillah. Susu keluar dengan mudahnya sampai basah baju. Seronok sangat mengepam masa tu. Memancut-mancut susu keluar. Sekaligus bengkak pun hilang.

Pengalaman bengkak susu kali kedua memang bagi pengajaran betul kepada saya supaya bersiap sedia dengan stok lecithin sebelum bersalin. Tak de la dah emergency masa tu barulah tercari-cari lecithin.

Kepada ibu-ibu yang sedang menunggu masa untuk bersalin tu, sediakanlah payung sebelum hujan.

Lecithin Shaklee

Lecithin Shaklee

Berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang Lecithin?

Anda boleh hubungi saya melalui beberapa cara di bawah:

SMS/WhatsApp: 019-454 8200

Email: personaglitters@gmail.com

Facebook Fanpage: Persona Medina

Facebook saya: Suhaida (boleh chatting untuk tanya apa-apa soalan tentang supplement)

Konsultasi percuma untuk pelanggan saya sahaja ye :)

5 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge