Cara Detox Badan Secara Semulajadi: Senang Je Cara Ni

Sedar tak sedar kita dah menginjak ke hari ke 6 di bulan Syawal. Seronok raya?

Mestilah seronok kan. Macam-macam makanan sedap boleh tengok masa raya ni.

Dan mungkin juga ada yang dah terlajak makan masa raya? Rasa bersalah tak hingat kan. Elok-elok jaga makan masa bulan puasa, tiba-tiba tak boleh nak kawal diri bila tengok makanan yang sedap-sedap depan mata.

Penting untuk detox badan setelah makan macam-macam masa hari raya. Sebab makanan yang manis, berlemak dan berminyak bersifat asid. Makanan yang bersifat asid sangat tak elok untuk kesihatan badan.

Terlajak makan tak boleh nak undur dah. Cepat-cepat ambil langkah untuk detox balik badan tu.

Tapi macam mana nak detox?

Haaa.. kena baca sampai habis kalau nak tau.

Detox ohh detox..

Sebenarnya, badan kita mempunyai sistem yang bertindak untuk menjalankan detox secara semulajadi.

Namun begitu, dalam keadaan persekitaran yang tercemar, amalan pemakanan yang tidak seimbang dan tidak sihat, menjadikan sistem detox tubuh badan bagi menyingkirkan toksin terganggu.

Apatah lagi setelah makan macam-macam makanan berlemak, berminyak, makanan manis semasa hari raya, lagi la badan tak sempat nak detox.

Cara detox badan secara semulajadi

Tak susah pun nak detox badan.

1) Berpuasa

Ini lah cara detox yang paling legend.   :-)

Kita baru je berpuasa di bulan Ramadhan yang lalu. Dah makan macam-macam 5 hari ni, jom kita puasa. Pahala puasa 6 pun dapat. Betul tak?

2) Minum air suam + perahan lemon

Tiap-tiap pagi, amalkan minum air suam bersama perahan jus lemon. Sangat bagus untuk perut dan usus kita. Jus perahan lemon sangat unik. Ianya bersifat asid di luar badan kita. Tapi bila kita minum, ianya menjadi alkali setelah diproses oleh badan.

Minuman atau makanan yang bersifat alkali sangat bagus untuk kesihatan badan.

lemon water

3) Makan Epal

Epal mengandungi pectin iaitu sejenis serat yang membantu menyingkirkan toksin dalam badan.

4) Makan nenas

Nenas mengandungi sejenis enzim yang dikenali sebagai bromelain yang sangat untuk ‘membersihkan’ usus. Bromelain ini juga membantu memulihkan sistem penghadaman.

5) Amalkan pengambilan supplement kesihatan

Supplement seperti alfalfa dan Herblax membantu proses detox dengan lebih berkesan.

Alfalfa

Alfalfa adalah tumbuhan yang bersifat alkali secara semulajadi. Alfalfa dapat meneutralkan badan yang ‘berasid’ disebabkan pengambilan makanan yang tidak berkhasiat dan tidak seimbang.

Badan yang ‘berasid’ menyebabkan seseorang itu mudah sangat letih dan mudah jatuh sakit.

Herblax

Herblax membantu ‘flush’ saki baki bahan-bahan yang tak perlu di dalam perut dan usus. Walaupun kita membuang hari-hari, ada juga sisa-sisa atau saki baki dalam usus yang tak keluar sampai habis. Sisa-sisa yang terkumpul ini menyebababkab toksid kepada badan.

Apatah lagi orang yang membuang 2-3 hari sekali, Lagi la banyak toksin dalam badan.

Herblax ni memang ‘flush’ habis la sisa-sisa tu. Lepas makan Herblax memang rasa ‘ringan’ je perut.

Set Detox Shaklee

Set Detox Shaklee

Detox ni penting tau. Jika kita tak detox, toksin yang terkumpul di dalam badan tidak dapat disingkirkan. Toksin ini akan mengganggu kesihatan kita.

Selepas detox, jaga pemakanan kita. Elakkan mengambil makanan manis dan berlemak secara berlebihan. Amalkan pengambilan makanan yang tinggi serat. Jangan lupa bersenam jugak tau. Nak sihat perlukan sedikit usaha. Tak banyak. Sedikit je.

Berminat dengan Alfalfa atau Herblax?

Hubungi saya melalui sms/WhatsApp di nombor di bawah ini.

019-454 8200 (SUE)

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge