Cara Merawat Sembelit Secara Semulajadi Tanpa Ubat

Sembelit adalah masalah kesihatan yang dialami oleh ramai orang. Tapi jarang kita dengar kan orang merungut atau mengadu pasal masalah ke tandas ni. Ye la.. Segan kot nak bagitau officemate dah 5 hari tak membuang.

Sebelum tergesa-gesa ke farmasi untuk membeli ubat sembelit, apa kata cuba dulu cara-cara semulajadi di bawah untuk mengatasi masalah ini. Yang penting, jangan tunggu sampai 5 hari baru nak cuba jalan penyelesaian masalah ke tandas ni.

Baca sampai habis. Anda pasti akan rasa terkejut sebab ada antara bahan-bahan yang digunakan ini ada kat dapur je. Murah pulak tu. Yang penting ianya adalah secara semulajadi tanpa menggunakan ubat!

sembelit

Cara Merawat Sembelit Secara Semulajadi Tanpa Menggunakan Ubat

1) Minyak Zaitun (Olive Oil)

Minyak zaitun membantu merangsang sistem penghadaman. Kalau selalu amalkan boleh mencegah sembelit juga tau. Minum 1 sudu besar minyak zaitun setiap pagi. Paling bagus ambil ketika perut kosong.

2) Jus lemon

Asid sitrik di dalam jus lemon sangat bagus untuk sistem penghadaman. Jus lemon juga membantu membuang toksin di dalam badan. Setiap hari amalkan perahan jus lemon yang dicampurkan dengan air suam. Bukan sahaja dapat merawat sembelit tapi dapat detoks jugak tau.

3) Lakukan senaman ringan

Berjalan-jalan selama 20 minit sehari sangat bagus untuk sistem penghadaman. Senaman ringan atau berjalan-jalan dapat meningkatkan pergerakan usus sekaligus dapat merawat dan mencegah sembelit

4) Minum banyak air

Pastikan minum lebih daripada 8 gelas air sehari. Mestilah air kosong paling bagus. Elakkan mengambil minuman berkaffein. Minuman yang mempunyai kaffein menyebabkan dehidrasi mudah berlaku. Keadaan ini akan menerukkan lagi sembelit.

5) Tingkatkan pengambilan fiber dalam diet seharian

Ambil banyak buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari. Antara buah-buahan yang sangat berkesan untuk mengatasi sembelit seperti betik dan prune. Prune mengandungi sorbitol yang boleh melembutkan najis.

6) Guna tandas cangkung

Jangan pandang remeh tau benda ni. Tandas cangkung lagi bagus dari tandas duduk untuk mereka yang selalu mengalami masalah sembelit.

Tengok video di bawah ni untuk mengetahui kenapa posisi mencangkung ketika membuang membantu memudahkan proses membuang.

Lagi senang nak faham sebab ianya dalam bentuk ilustrasi.

Dah buat semua tips di atas tapi tak menjadi jugak?

 

Kalau dah buat semua tips di atas tapi tak menjadi jugak, maksudnya sembelit anda dah teruk. Kalau dah teruk sangat saya cadangkan anda ambil herblax.

Memang best sangat herblax ni. Makan malam ni, esok pagi insyaAllah dah membuang. Memang dier flush habis la semua dalam perut dan usus. Rasa ringan je perut lepas makan herblax.

Apakah Herblax?

Herblax merupakan ramuan yang terdiri daripada 9 herba semulajadi. Tak de langsung ubat sintetik dari bahan kimia tau. Semuanya dari sumber semulajadi gitu.

Herblax bukan sahaja membantu merawat sembelit. Tapi ia juga bertindak mendetoks badan kita dari segala toksin yang terkumpul di dalam usus dan perut akibat daripada pengambilan makanan yang tidak sihat atau tidak seimbang.

Herb-Lax Shaklee

Herb-Lax Shaklee

AMARAN!!!

Herblax tidak boleh digunakan oleh wanita mengandung. Kalau sembelit ketika hamil memang tak boleh makan tau Herblax ni. Kanak-kanak juga tidak digalakkan untuk mengambil Herblax.

Kalau sembelit semasa hamil nak buat macam mana kalau tak boleh makan Herblax?

Mempunyai masalah sembelit ketika mengandung atau semasa berpantang?

Saya cadangkan ambik Ostematrix jika anda mengalami masalah sembeli ketika mengandung atau pun semasa dalam pantang. Ostematrix sangat sesuai untuk wanita mengandung. Ostematrix mengandungi magnesium yang boleh melembutkan najis.

ostematrix shaklee

Ostematrix Shaklee

Ibu ini, mengalami masalah sembelit yang teruk sangat semasa berpantang sampaikan dia dah takut nak bersalin lagi tau. Tapi, selepas mengamalkan set berpantang Shaklee, Alhamdulillah, mudah sangat membuang.

Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit from iReach HD on Vimeo.

Anda boleh terus hubungi saya untuk konsultasi dan pertanyaan. Jika terdapat sebarang kemusykilan, boleh hubungi saya.

Jangan bertangguh lagi. Jangan biarkan sembelit anda melarat. Takut buasir pulak nanti. Cepat-cepat bertindak untuk merawat sembelit tu.

Kalau nak dapatkan produk ni, hubungi saya dengan mana-mana cara di bawah ye.

SMS / WhatsApp: 019-454 8200

atau

Email: info.vitamin2u@gmail.com

atau

Isi form di bawah ini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge