ESP Shaklee Untuk Kuruskan Badan?

ESP adalah Energizing Soy Protein keluaran Shaklee. ESP Shaklee untuk kuruskan badan? Boleh ke? Jawapannya boleh! Tapi bagaimana ye?

Bahan utama dalam ESP Shaklee adalah kacang soya. Kacang soya adalah kumpulan makanan yang mempunyai Indeks Glisemik atau GI yang rendah. Jadual di bawah menunjukkan pengkelasan makanan mengikut GI masing-masing.

Klasifikasi

Bacaan Indeks Glisemik

Contoh  makanan

Indeks Glisemik Rendah

Kurang dari 55

Bijirin (barli, oat,millet)Kekacang (walnut, soya, badam, Sayur-sayuran, Buah-buahan
Indeks Glisemik Sederhana

Antara 56-69

Prune, Roti pita, Beras basmati
Indeks Glisemik Tinggi

Lebih dari 70

Roti putih, nasi putih, glukos, kentang

ESP Shaklee mempunyai GI sebanyak 39 sahaja! Rendah kan. Kajian menunjukkan makanan yang mempunyai  Indeks Glisemik (GI) rendah dapat mengurangkan rasa lapar dengan cepat. Kalau lepas minum ESP Shaklee rasa kenyang je. Jadi ianya sesuai dijadikan sebagai ‘meal replacement’. Jumlah kalori setiap hidangan (3 sudu besar) bagi ESP Shaklee hanyalah 105 kcal sahaja. Bayangkan jika biasanya kita mengambil nasi lemak sebagai makan pagi. Nasi lemak mempunyai 389.5 kcal. Satu hidangan ESP Shaklee hanyalah 105 kcal, lebih kurang 1/3 daripada nilai kalori nasi lemak. Tak kenyang kalau minum ESP Shaklee saja semasa makan pagi? OK. Boleh minum ESP dan makan dua keping roti. Kalori 2 keping roti biasanya lebih kurang 140-150 kcal. Kalau dicampurkan kedua-dua kalori ESP dan roti, kalorinya masih rendah berbanding nasi lemak. Jadi tukar makan pagi kita dengan ESP Shaklee! 🙂

Makanan yang mempunyai GI yang rendah dapat meningkatkan rasa kenyang berbanding makanan yang mempunyai Indeks Glisemik (GI) tinggi.  Nasi adalah contoh makanan yang mempunyai GI tinggi. Betul, kalau makan nasi kita akan kenyang. Tapi jika kita makan makanan yang mempunyai GI rendah, tempoh kenyang itu lebih lama. Mengambil 3 sudu besar ESP Shaklee setiap hari kita akan berasa lebih kenyang berbanding makan nasi tau. Jadi ESP Shaklee dapat kuruskan badan! Kena cuba lah baru tahu macam mana. Tak cuba tak tahu. Tak kenal tak cinta! 🙂

Jadi apabila kita berasa kenyang dalam tempoh yang lama, maka kuranglah kekerapan kita mengambil makanan lain. Hal ini membantu dalam mengurangkan berat badan dan membantu kehilangan lemak dalam badan. Kelebihan ESP Shaklee bukan sahaja untuk kuruskan badan tau. Sesape yang minum ESP Shaklee ni akan dapat kebaikan berganda. ESP juga memberi kesan kepada kecantikan kulit seperti yang saya pernah kongsikan sebelum ini DI SINI. Dan yang bestnya kecantikan kulit dapat dilihat dalam masa yang singkat seperti yang dialami oleh wanita ini!

Sumber: Ludwig DS. Dietary glycemic index and the regulation of body weight. 2003;38(2):117-121.

esp shaklee

ESP (Energizing Soy Protein) Shaklee

Sekiranya korang berminat nak tahu dengan lebih lanjut tentang ESP, boleh menghubungi saya dengan cara-cara di bawah ye.

SMS/WhatsApp: 019-454 8200

Email: personaglitters@gmail.com

Facebook Fanpage: Persona Medina

Facebook profile: Suhaida (boleh chatting online dengan saya. Jadi boleh je tanya apa-apa soalan tentang produk)

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge